Facebook er i gang med at ændre reglerne for reklamer i Europa og dette betyder at hvis du bor i de 30 lande i Europa eller du laver Facebook reklamer i de 30 lande, så er du berørt af disse nye ændringer.

Du kan læse Facebook udmelding til ændringerne her: https://www.facebook.com/business/help/574941489951914

Jeg har allerede nok fået pauset flere Messenger kampagner, da de kommer ind under de nye regler. Heldigvis kan disse kampagner startes igen med andre CTA.

Hvad ændres?
Fra den 16. november og fremad vil flere Messenger og Instagram reklame muligheder blive fjernet for reklamer i Europa.
Det er disse muligheder som fjernes eller tilrettes:

  • Engagement Custom Audiences
  • Sponsored messages
  • Optimize for Conversations or Leads in the Messages, Traffic, and Conversions objectives
  • Lead Generation message template
  • Messaging metrics for ads reporting & insight for messages

Engagement Custom Audiences
Du kan fremover ikke bruge ManyChat subscribers i dine audience i adsets.

Du kan ikke lave Lookalike audience på dine subscribers.

Du vil opdage at kampagner som bruger disse indstillinger kan blive paused automatisk. Så kik dine kampagner igennem løbende eller ændre dem.

Sponsored Messages

Man kan ikke mere bruge Sponsored Messenge kampagner i Europa.

Disse skal ændres til ny CTA fremover.

Optimize for Conversations or Leads in the Messages, Traffic, and Conversions objectives

Facebook bruger ML (Machine Learning) til at optimere Facebook reklamer på Konventeringer eller Leads.

De nye ændringer betyder at ML ikke vil blive brugt på Messenger Conversions eller Leads og dette vil måske give mindre gode leads fremover.

Lead Generation message template

Lead Generation til Messenger eller Instagram vil fremover ikke virke i Europa

Messaging metrics for ads reporting & insight for messages

Fremover vil du ikke kunne analyse tal på beskeder eller konventering, som kommer fra Messenger.

Hele oversigten som ændres kan ses her: https://www.facebook.com/business/help/574941489951914

Hvad virker stadigvæk?

Reklamer som bruger CTM (Klik til Messenger eller Instagram) vil stadigvæk være til stede, men man kan ikke bruge subscribers audience som målgruppe eller optimere imod konventeringer eller leads.

Man kan godt bruge CTA for Link kliks til at starte en besked.

Forslag til de næste skridt

Gennemgå alle dine Facebook reklamer for at sikre at de ikke er sat på pause.

Opret nye Facebook kampagner hvor der bruges Trafik til Messenger i dine toplevel funnels. Disse er dog ikke optimeret til Messenger. Ofte kan det betale sig at kun køre imod mobile enheder, men dette skal testes i det marked du bruger.

Brug Omnichannel marketing til Messenger. Lav f.eks. følgende flow

  • Messege > 24 timer
  • OTN (One Time Notification)
  • Email
  • SMS (Ikke i Danmark p.t.)

Brug det hele for at få aktivitet i Messenger og send dine reklamer derfra.