Lige nu er Facebook i gang med en større opdatering af hele deres platform. Med F8 opdateringen lanceres også nye funktioner på Messenger platformen.
Sikkerhed står øverst på listen over nye tiltag, og det afspejles i de nyheder, der vedrører Messenger.
Messenger bliver fremover skrevet i ’Lightspeed’. Det vil give et Performance Boost, og bl.a. øge hastigheden markant. På samme tid udfases Messenger Light, en version af platformen, der bruges af lande, som ikke har adgang til hurtigt internet. Dette tiltag er hensigtsmæssigt, da Facebook Light ikke understøtter alle Messenger funktioner. F.eks er det ikke mulig at bruge en chatbots ’Gallery’ kort i Messenger Light versionen.
Facebook lancerer også en særlig desktop version af Messenger til både Windows og MAC. Jeg tænker den version vil være et godt tiltag i relation til de unge, som fortrinsvist bruger Messenger, og kun en mindre del af Facebooks øvrige funktionaliteter.
Fremover bliver det også muligt at bruge Messenger med Instagram og Whatsapp. Dette er en kæmpe nyhed, der markant vil øge brugerbasen og antallet af disponible personer at kommunikere med. Det er mit håb at Facebook i denne sammenhæng vil åbne op for at skabe en chatbot på tværs af de 3 platforme.
I forbindelse med udviklingen af Messenger platformen, arbejder Facebook også hårdt på at lave End to End kryptering på alle Messenger beskeder. Der er dog ingen deadline på dette tiltag.
På annoncefronten frigiver Facebook indenfor kort tid Messenger Ads Templates, hvilket vil gøre det nemt at lave reklamer med prædefinerede spørgsmål direkte i en chatbot. Opsamlede svar kan efterfølgende integreres direkte til et CRM system.
General Motors har allerede benyttet en lignende funktion i deres chatbot, hvilket gav 30% flere konverteringer end på de øvrigt benyttede annonceplatforme.
Endelig arbejder Facebook også på at integrere en Booking funktion i Messenger. Denne funktion skal kunne integreres til diverse kalender- og bookingsystemer, og man skal via webviews kunne oprette bookinger direkte i Messenger, samt modtage Push beskeder og påmindelser for nye og eksisterende aftaler.
Detailkæden ’Sephora’ har udviklet en lignende funktion i deres chatbot, hvilket har øget deres bookinger med 60% via Messenger. Mindst lige så interessant i denne sammenhæng, viste det sig at 42% flere mødte op til tiden til de bookede aftaler.
I samme boldgade har make-up- og cremeproducenten ’Clarins’ fået 15.000 bookinger via Messenger, og oplevet en forøgelse af bookinger på 34%, siden de startede denne praksis. Ud fra de tal er det ikke overraskende, at bookinger er den funktion som p.t. performer bedst i Messenger.