De 3 vigtige elementer ved din første Chatfuel Chatbot
Når vi bygger vores Chatbot, så bygger vi i blokke. Blokke af information. Disse blokke skal lede dig videre i et flow. Det er afgørende at dette flow er gennemarbejdet og ikke ender blindt undervejs.

Chatbots er stadig et nyt fænomen i Danmark, og derfor er der stor sandsynlighed for at dine brugere kommunikerer med en Chatbot for første gang, når de støder på din. Det skal være en god og tillidsvækkende oplevelse! 

Du kan hjælpe dig selv rigtig godt i gang med opbygningen af din Chatbot, hvis du begynder med følgende 3 elementer: 

En velkomstblok 
En ’Default Answer’ blok
Test, test og atter test af din Chatbot

Velkomstblokken 

Din velkomstblok er det første brugeren ser, efter at vedkommende har trykket på ’Kom i gang’ knappen. Denne knap får brugeren automatisk vist, hvis han ikke tidligere har kommunikeret med Chatbotten, men er blevet præsenteret for en ’Send besked’ mulighed. 

Velkomstblokken bør helt enkelt indeholde information om Chatbottens funktioner. Samtidig er der her en oplagt mulighed for at bede om brugerens tilladelse til kommunikation. Får vi denne ’permission’, må vi sende informationer til brugeren efter de første 24 timer. 

Når jeg bygger min Chatbot, ser min struktur normalt således ud: 

Sig hej til brugeren 
Spørg om ’permission to subscribe’
Introduktion af de primære områder i Chatbotten
Start af flow

Ved at benytte denne simple struktur, kommer brugeren godt igang med at bruge Chatbotten.
Welcome blok i Chatfuel
Spørg om permission i Chatfuel
Valgmuligheder i Chatfuel
’Default Answer’ blokken

Denne blok kommer i aktion, når brugeren skriver noget, Chatbotten ikke forstår. Det vil sige et ord eller en sætning, som du ikke på forhånd har defineret. Chatbotten genkender ikke ordene, og kan derfor ikke svare specifikt. Dette vil hænde ofte, især i begyndelsen, hvor Chatbotten måske ikke er så udbygget. 

Det er ikke noget problem, så længe du har indbygget et ’Default Answer’, altså et standarsvar, som hjælper brugeren tilbage til de emner, Chatbotten kan besvare. Her vil brugeren måske alligevel finde den viden, han søgte, eller også får han hjælp til at komme videre, f.eks. til live chat eller til en mailadresse. 

Jeg bruger ofte denne struktur: 

Undskyld, jeg kender ikke svaret’ 
Jeg har disse muligheder’

Hvis blokken ’Muligheder’ ikke leder brugeren på rette spor, så får han følgende valg: 

Send email 
Gå til Live chat
Ring


Default answer blok i Chatfuel
Denne simple struktur betyder at vi enten hjælper brugeren tilbage på sporet, eller tilbyder ham direkte kontakt til virksomhedens medarbejdere.

Både “Welcome" og “”Default answer” blokke kan ændres til at bruge Natural Language Processing (NLP) muligheder ved at lave integration imellem Chatfuel og Dialogflow. Ved at bruge Dialogflow backend kan ens Chatbot trænes til at besvare de spørgsmål, som man ikke allerede kan bygget ind i chatbotten.

Test, test & test…

Jeg kan ikke understrege nok, hvor vigtigt det er at teste alle funktioner og blokke i din Chatbot, inden du publicerer den. Kun ved at gennemteste alting, kan du sikre brugeren en god oplevelse. Når du tester, opdager du både små og store fejl, men lige så vigtigt er det, at du får fintunet sprog og flow, så det bliver så naturligt som muligt.

I denne proces anbefaler jeg, at du lader andre teste din Chatbot. Du kender selv flowet, og vil derfor være tilbøjelig til at overse elementer, som dermed ikke bliver afprøvet ordentligt.

Når du har publiceret din Chatbot, er det fortsat vigtigt at du holder øje med, hvordan den performer, så du løbende kan forbedre den. Det gør du ved at overvåge de spørgsmål, som Chatbotten ikke kan besvare. Dem kan du så selv tilføje til Chatbotten, som på den måde bliver klogere.

Hvis du har spørgsmål omkring de 3 elementer, er du velkommen til at kontakte mig her: https://m.me/contentflowdk?ref=LiveChat
FB Comments Will Be Here (placeholder)
Chatbot -Lær hvordan de bruges-
Få chatbot nyheder
Copyright MI Trade
Powered By ClickFunnels.com